Een mooie flyer20 mei 2014

Berichten - Door: Giselka Gutschow
Hoe het niet moet

Heb ik de opdracht om een mooie flyer te maken. Wat doe ik? Ik krijg een mooie tekst die ik voorzie van een mooi lettertype, ik zoek er een paar mooie beelden bij, voorzie alles van mooie kleuren, plaats er een mooi logo bij en klaar is Kees. En wat heb ik dan: een ratjetoe, niet mooi dus. Zo pak ik  het dus niet aan.

Wat is mooi

Al eeuwen buigen filosofen (Aristoteles, Kant) zich over de vraag wat schoonheid is. Zo zou dat wat mooi gevonden wordt universeel zijn. Wie geniet er nou niet van de aanblik van een uitgewaaierde pauwenstaart? Anderen beweren dat de beleving van schoonheid subjectief zou zijn. Volgens de grote Van Dale is mooi: aangenaam om naar te kijken of te luisteren; synoniem(en): fraai, het oog wil ook wat, schoon.

Wat vindt een mens nou aangenaam om naar te kijken? Wat betreft kleuren en letters zullen de smaken verschillen, maar een gebalanceerd ontwerp zal over het algemeen als aangenaam worden ervaren. Verder vinden mensen het prettig als zij niet veel moeite hoeven te doen om te begrijpen wat je met je flyer wilt communiceren. Een mooi aanknopingspunt om mee te beginnen: wat is nou eigenlijk de kern van je boodschap en wat wil je bereiken. Zet het op papier.

De voorbereiding

Maak een hiërarchie van de verschillende elementen van je flyer: welke kop weegt het zwaarst, welk stukje komt op nummer twee enz. en, is tekst belangrijker dan beeld of andersom. Maak keuzes, want als alles even zwaar weegt weet de lezer niet meer waar hij moet kijken. Je leidt als het ware de kijker door je boodschap. Dat is gemakkelijk voor de lezer en gemak wordt als aangenaam ervaren. En voilà, de eerste stap naar een mooie flyer is gezet. Je geeft de vormgever hiermee een goede voorzet zodat je een nog beter resultaat kunt verwachten. Echter, mocht je het lastig vinden om deze afwegingen te maken zal de ontwerper je daar graag bij helpen.

Het vormgeven

Welke kleuren en letters je ook kiest, de een zal het mooier vinden dan de ander. Probeer daarom niet te denken in mooi, maar in sfeer. Wat past bij jou, jouw bedrijf of boodschap. Belangrijk is dat de vormgeving van je flyer aansluit bij je website en visitekaartje zodat je herkenbaar bent. Herkenbaarheid wordt als veilig, en daarmee als aangenaam ervaren. Zo ben je weer een stap verder naar een mooie flyer.

Mijn misser

Ter illustratie twee versies van een flyer om te laten zien hoe het wel en hoe het niet moet. Je mag zelf bepalen of je het wel of niet mooi vindt, het behoeft denk ik geen uitleg welke van de twee de boodschap helder overbrengt.

Blanco
hierarchie-blog