Een logo-ontwerp restyle je niet zomaar

logo

Een logo-ontwerp restyle je niet zomaar12 maart 2014

Berichten - Door: Giselka Gutschow
Het restyle logo-ontwerp voor Ajax

Onlangs kwam ik een filmpje  tegen waarin mensen aangeven het oude logo van Ajax terug te willen. Een greep uit de argumenten: vertrouwd, mooier, mannelijker, meer wedstrijden gewonnen met het oude logo etc. Hiermee is meteen duidelijk welke functie een logo heeft: het geeft vertrouwen, herkenning en bewondering.

Dat Ajax in 1991 ervoor gekozen heeft om haar logo te vernieuwen is evengoed wel te begrijpen. Het voldeed namelijk niet aan alle eisen van een goed logo.

Een sterk logo

Er zijn een aantal criteria waaraan je een logo kunt toetsen:

  • Simpel. Door je logo eenvoudig te houden is het makkelijk herkenbaar en kan het op verschillende manieren gebruikt worden. Simpel kun je het oude logo van Ajax niet noemen en bij het nieuwe logo valt er mogelijk nog winst te behalen.
  • Bijzonder. Je wilt toch niet verward worden met je concurrent! Dit zal Ajax overigens met geen van beide logo’s overkomen.
  • Tijdloos. Je logo moet misschien wel 10, 20 of 50 jaar meegaan! Laat je niet te veel leiden door wat er in de mode is, ook als je een eigentijdse uitstraling wilt. Kleuren als roze of appeltjesgroen zijn modegevoelig. Het is niet uit den boze om zulke kleuren te gebruiken, sta er wel even bij stil en maak een keuze. Het oude logo van Ajax is trouwens niet bepaald modern en toch geliefd, dus daar kan het niet aan liggen.
  • Veelzijdig. Bekijk hoe je logo eruit ziet in verschillende afmetingen, zo klein dat het op een pennetje past,  of zo groot als een flatgebouw, en hoe het in zwart-wit of op verschillende achtergronden oogt. Van het oude logo van Ajax blijft niet veel over in de afmeting van een stuiver.
  • Technisch geschikt. Een logo moet worden ontworpen in vector formaat om er zeker van te zijn dat het naar ieder formaat kan worden geschaald. Dat zal bij Ajax vast wel goed zitten.

Nu duidelijk is waarom Ajax voor een nieuw logo heeft gekozen kun je je afvragen of het nieuwe logo wel een treffer is. De mensen in het eerder genoemde filmpje  associëren het nieuwe logo met “Kabouter Plop”, een “amateurclub” en een “kleuterschool”. Geef ze maar eens ongelijk, de helm van onze held lijkt nu toch wel wat op een kaboutermuts.

Wat we kunnen leren van Ajax

Stel, Ajax zou opnieuw haar logo willen vernieuwen, wat zouden zij dan kunnen doen? Aan de fans vragen om de kwaliteiten te benoemen, waar het logo aan moet voldoen. Dan hebben zij weer een extra toetssteen. De mensen in het filmpje hebben al een voorzet gegeven: mannelijk en klassiek.

Zo kunnen wij ook te werk gaan bij het ontwikkelen van een nieuw logo: Benoem een aantal kenmerken waar je logo aan moet beantwoorden en omschrijf wat dit voor jou betekent. Weet wat je wilt. Dit geldt niet alleen voor je logo, maar ook voor drukwerk en andere online uitingen. Zo kwam ik een keer tegen dat iemand een flyer wilde die exclusiviteit moest uitstralen en eindigde met een ontwerp dat gedomineerd werd door van die Dirk van den Broek sterren…

blanco