De Typografie Poster | maak hem zelf

De Typografie Poster | maak hem zelf6 juni 2014

Berichten - Door: Giselka Gutschow

Een affiche, ook wel aanplakbiljet of poster genoemd is meestal groter dan een A4 en bedoelt om op te hangen. Ze worden gebruikt voor reclamedoeleinden, maar ook voor bekendmakingen en propaganda. Tegenwoordig is er bij het ontwerp van een poster voor bijvoorbeeld de zzp’er een nieuw aspect om rekening mee te houden, namelijk dat hij uitnodigt om je website te bezoeken voor meer informatie.

De eerste posters

Het produceren van affiches begon rond 1870 in Parijs in de Art-Nouveau stijl. Op de Art Nouveau posters vind je vaak vaak de bijzondere decoratieve typografie van de Art Nouveau. Deze zou heel geschikt zijn voor een typografisch ontwerp, maar toch zie je niet snel een compositie zonder beeld. De destijds gebruikte druktechniek was het lithograferen.

 

art-nouveau-poster

 

Letterbiljetten

Een bijzonder soort affiches zijn de letterbiljetten, waarbij geen beeld (foto of illustratie) gebruikt wordt om de boodschap over te brengen, maar alleen letters. Een betrouwbaar medium dat in vroeger tijden weinig geld kostte en snel kon worden geproduceerd. Waar een lithografie voor steen- of offsetdruk soms weken kon vergen, was het zetten van een goed letterbiljet vaak in een uurtje geklaard. Daar kan de computer van nu amper tegenop.
Gedurende meer dan een eeuw zijn van generatie op generatie ontelbare grootheden uit de muziek- en theaterwereld onder de aandacht van het publiek gebracht door middel van letterbiljetten. Meestal kwam daar geen ontwerper of vormgever aan te pas. Daarnaast zijn er ook letteraffiches waarin wel degelijk een ontwerper of kunstenaar de hand heeft gehad. De letteraffiche reeksen van Willem Sandberg en Wim Crouwel behoren wereldwijd tot de besten in hun soort. Bij het affichemuseum waren prachtige voorbeelden te bewonderen!

 

affiche

 blanco
Maak je eigen woordwolk

Met de komst van nieuwe technieken en media ontstaan er nieuwe toepassingen van typografisch vormgegeven op posters. De laatste tijd zie je steeds vaker de woordwolk, die overigens ook prima geschikt is voor een flyer of boekomslag. Behalve dat zo’n woordwolk een aantrekkelijk beeld oplevert wordt de woordwolk wordt ook wel gebruikt om teksten te analyseren; hoe vaker een woord voorkomt, hoe groter het woord wordt getoond.
Een van de woordwolkgeneratoren is wordle. Bij wordle voer je een tekst in en de computer doet de rest. Je hebt wel wat invloed op het eindresultaat: er zijn mogelijkheden om te kiezen uit lettertypes, kleurenschema’s en ook om tot een zekere hoogte de opmaak te beïnvloeden. Ben je (bijna) tevreden met het resultaat dan kun je een pdf ervan downloaden. Die pdf wederom kun je (laten) bewerken: wat woorden verplaatsen, kleuren wijzigen en druk gereed maken. Studio GoedZo heeft hier ervaring mee.

Er zijn meer tools waarmee je woordwolken kunt maken in omloop, maar ik heb er nog geen gevonden die je zo professioneel kunt bewerken als een wordle.
Veel plezier met wordelen!