De kracht van drukwerk

drukwerk

De kracht van drukwerk10 september 2014

Berichten - Door: Giselka Gutschow

Als ondernemer heb je het er maar druk mee om zowel je website, de sociale media en het drukwerk bij te houden. Sommigen laten het drukwerk vallen en dat is een gemiste kans. Elk nadeel heeft ook zijn voordeel, hoe meer kanalen je bewandelt, hoe beter je je (potentiele) klanten kunt bereiken en informeren.

Papier versus beeldscherm

Wat zijn nou de verschillen tussen papier en beeldscherm als informatiedrager? Al surfend op het internet kom ik tegen dat lezen en leren van papier beter zou gaan. Het schijnt dat lezen van beeldscherm langzamer gaat dan van papier, en dat de informatie slechter wordt opgenomen, vooral als het om langere teksten gaat. Lezen van een website gaat vaak meer fragmentarisch; er wordt meer gescand.

Behalve dat je op beide media kunt lezen zijn papier en beeldschermen fundamenteel verschillend:

  • Een beeldscherm kun je niet op je prikbord hangen, in een postvakje leggen of in je portemonnee stoppen. Het aannemen van een visitekaartje is vrijblijvend. Pas als ik besluit om met degene in zee te gaan krijgt hij of zij een plekje bij de contacten in mijn telefoon.
  • Een computer of tablet voelt en ruikt anders dan papier. De voorkeur voor het een of het ander kan individueel of per doelgroep verschillen.
  • Papier heeft geen batterijen en altijd bereik. Bekijk ook de commercial van ikea die dit op vermakelijke wijze in beeld brengt.
  • Lezen op beeldscherm wordt sneller verstoord door zonlicht.
Papier en het web

Omdat er steeds meer kanalen zijn waarmee je gevonden kan worden is het meer dan ooit van belang dat je herkenbaar bent. Consequent gebruik van je logo, lettertypes, kleuren en beelden helpt de ongeduldige lezer om snel te weten waar hij mee te maken heeft. Vind je dit lastig, dan kan studiogoedzo helpen bij het ontwikkelen van een logo en eventueel een huisstijl.

Je kunt een brug slaan tussen papier en het web door op je drukwerk je email adres en website te vermelden. Heel handig is ook het gebruik van de qr-code. Er zijn diverse websites waar je gratis een qr-code kunt aanmaken en er zijn kosteloos scanners beschikbaar voor tablet, smartphone en zelfs voor de pc!

Andersom kun je de brug ook slaan. Je kunt je klant in de watten wilt leggen door mooi vormgegeven drukwerk via je site beschikbaar te stellen. Dat komt persoonlijk over en is niet zo vluchtig als het web. Ik vind het altijd jammer om de prachtige kerstkaarten die ik elk jaar via de mail ontvang te printen. Zo komen zij niet tot hun recht.