Overtuigend blij

Wat leuk dat je dit blog leest. Daar word ik erg BLIJ van! 

Geloof je mij? Nee? 

Misschien helpt het plaatje hiernaast om je te overtuigen hoe blij ik ben dat je de moeite neemt om dit blog te lezen. Nog steeds niet? Het plaatje is wel wat over de top. Het verhaal wordt wel drie keer verteld. Toch laat ik het staan, want wat ik eigenlijk wil laten zien is dat er meer wegen naar Rome zijn. In dit geval de foto, de illustratie of de typografische oplossing. Allemaal oplossingen die op zichzelf vertellen hoe ik blij ben.

Maar: het plaatje eronder zal zeker niet helpen. Hier strookt de vormgeving niet met de betekenis van het woord. 

Focus van je folder

Het lijkt simpeler dan het is. Als er al zo veel mogelijkheden zijn om een enkele emotie vorm te geven, hoe moet dat dan met het ontwerpen van bijvoorbeeld een folder? Het is handig als je, voordat je begint met ontwerpen drie dingen helder hebt voor jezelf:

  • Wat is je verhaal? Schrijf op geeltjes wat je wilt vertellen en breng een hiërarchie aan. Zorg ervoor dat je helder hebt wat je het meest belangrijk vindt, en wat minder.
  • Wat wil je dat de lezer ervaart als hij jouw folder ziet. Welk gevoel of associatie wil je oproepen?
  • Hoe wil je dat de lezer reageert? 

Als je deze punten helder hebt maak je nog meer keuzes: welk beeld wil je gebruiken, en welk font. Komt de nadruk te liggen op tekst, of juist op beeld. Al deze keuzes, maar vooral het eindresultaat toets je aan de eisen die je eerder aan de folder hebt gesteld.

Voorkom dat je folder een visuele monoloog is. Als je je doelgroep weet te raken is je boodschap krachtiger, en is de kans groter dat er ook werkelijk een dialoog ontstaat.

Deze stappen in een ontwerpproces heb ik gemakshalve beschreven voor een folder, maar eigenlijk geldt het voor alles. Denk aan een huisstijl, je visitekaart, een boek een natuurlijk ook je website.

Kom je er niet uit, dan wil ik je graag helpen.  Een eerste gesprek is altijd gratis. Mijn contactgegevens vind je onder de contactknop. 

blij
blij

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment